Jos sun pitää haistaa, jos sun pitää
maistaa kaikkia aineita,
sun pitää liata kätesi vereen ja pitää sydämes puhtaana
sun pitää liata kätesi vereen ja pitää sydämes puhtaana
Tuomari Nurmio
Insinöörin työ on siistiä sisätyötä, ja
lisäksi hyvin palkattua. Sitä vain istuu siistissä toimistossaan
kravatti kaulassa ja nauttii elämästä. Alaiset tekee työn,
juoksevat ympäriinsä ja hokevat: kyllä herra insinööri, aivan
heti, herra insinööri. Ehkä näin voi ajatella, ja ehkä joku näin
ajatteleekin. Mutta tämä ei suinkaan ollut syy, miksi ryhdyin itse
opiskelemaan insinööritieteitä. Mikä se oikea syy siten mahtoi
olla? Olen koettanut pohtia asiaa, mutta en ole saanut asiaa
selville. Ei se niin ollut, että uravalinta olisi ollut sattumaa.
Vaikka oli minulla toki mielessä vaihtoehtojakin. Mutta kyllä
kiinnostukseeni oli selvä syy. Ongelma vain on sinä, että tuo syy
ei suostu muuttumaan sanalliseksi selitykseksi.
Olin siis valtavan kiinnostunut tekniikasta
ymmärtämättä miksi. Jos oikein yrittäisin asiaa selittää,
kiinnostus on saman kaltaista kuin kiinnostus luontoon tai kiinnostus
tieteeseen. Halusin ymmärtää, miten maailma toimii. Mutta tuo
ymmärrys ei ole kielessä, vaan halussa olla jollain lailla mukana.
Ja koin, että insinöörityö on jonkinlainen oikotie ymmärryksen
ytimeen: tekemällä itse pääsee lähemmäs olennaista. Toki
ymmärsin jo hyvin nuorena, että insinöörien luomukset ovat
karkeita ja yksinkertaistettuja luontoon verrattuna. Mutta jotain
samaa siinä on.
Nuorena insinöörinä halusin yleensä käydä
tehtaalla katsomassa, miten asentajat toteuttivat luomukseni. Käynnit
olivat kahdella tavalla kiinnostava. Ensinnäkin opin tuntemaan
vajavaisuuteni. Tosin ilman käyntejä asentajat tuskin olisivat
tulleet kysymään, ”mitä tämä tarkoittaa”. Pikemminkin he
ratkaisivat asiat suoraviivaisesti ja paremmin kuin minä itse olisin
osannut. Mutta kun hain palautetta, työni kehittyi vähitellen
paremmaksi. Toinen oppi oli, että ihmiset eivät suinkaan
loukkaantuneet siitä, että tunsivat itseään tarkkailtavan. Asia
oli täysin päinvastainen. He olivatkin iloisia siitä, että joku
oli kiinnostunut heidän työstään, ja selostivat auliisti
vaikeuksiaan. Käynnit tehtaalla olivat aina hyvin miellyttäviä.
Sain toki palautetta omasta työstäni, mutta myös laajempaa
palautetta siitä, miten asiat koko firmassa oli ylipäätään
organisoitu vähemmän onnistuneesti.
Automaatiolaitteiden testaus ja käyntiinajo
opetti minulle aika paljon insinöörityön luonteesta konkreettisen
kautta. Vasta paljon myöhemmin kaivoin esille tekniikan filosofisen
ja teoreettisen perusluoteen. Asiaa tarvinnee selittää. Automaation
toiminnan perustana on ohjelmointi, ja se tehdään turvallisesti
omalla työpaikalla. Kun ohjelma on kirjoitettu, se pitää testata.
Ohjelman testaaminen on vaikeimpia asioita, joita insinöörit
joutuvat toistuvasti tekemään. Teimme kaikkemme, jotta ohjelmamme
olisivat mahdollisimman virheettömiä ja luotettavia. Ole
kirjoittanut näistä teknikoista aiemminkin. Mutta kaikkea ei voida
tehdä laboratorio-olosuhteissa, missä käytössä on parhaat
menetelmät ja välineet. Testaus joudutaan viimeistelemään
todellisissa käyttöolosuhteissa tehtaalla.
Joten aikanaan koittaa pelottava totuuden hetki.
Sitä sanotaan käyttöönotoksi. Sanan ammatillisen pätevä
sointi varmaan miellyttää tehtaanomistajan korvaa. Mutta se kätkee
sisäänsä sotkuisen prosessin, joka on kaukana teknokraattien
unelmista. Käyttöönoton aluksi elektroniikkakaapit ja kaikki
tarvittava dokumentaatio, kaapelit, anturit ja pikkusälä
kuljetetaan tehtaalle ja asentajat asentavat sen paikalleen niin kuin
kuuluu. Sitten suunnittelijat matkustavat tehtaalle nähdäkseen,
mikä on tilanne.
Prosessi alkaa etsimisellä. Minne
elektroniikkakaapit on sijoitettu ja miten ne on asennettu. Jos
kaikki on hyvin, eli elektroniikkakaapit on kytketty pakalleen ja
prosessilaitteet löytyvät jostain tehtaan muiden koneiden seasta,
käynnistetään tietokone. Ja jos sekin onnistuu, tutkitaan
prosessikaapelointi. Siinä tarvitaan kaksi ihmistä ja
radiopuhelimet: toinen kulkee tehtaalla laitteelta laitteelle, ja
toinen tarkistaa signaalin toiminnan tietokoneen päästä. Ja jos
kaikki on kunnossa, vaikka yleensä ei ole, aletaan varovasti ajaa
tehtaiden koneita, jotta nähtäisiin, onnistuuko automaatio
ohjaamaan tehdasta. Ja yleensä ei onnistu aivan heti vaan hommaan
kuluu päiviä ja jopa viikkoja. Siinä hommassa tarvitaan apuna
konetoimittajan asentajia ja tehtaan työväkeä.
Käyttöönotossa insinööri panee itsensä
konkreettisesti ja fyysisesti likoon. Hän joutuu etsimään
viallisia kytkentöjä ja laitteita. Joskus ne löytyvät koneiden
sisältä tai jopa niiden alta. Talvella konesali saattaa joskus olla
jääkylmä. Joskus joutuu etsimään kadonnutta sähköä tai
kadonnutta maadoitusta. Tai ihmettelemään, mikä ilmiö tärvelee
elektroniikkaan syötettävän sähkön häiriöillä, ja miten ne
poistetaan. Ja mitä pahinta, joutuu paikkaamaan omia virheitään.
Eivätkä työkalutkaan aina ole laboratoriotasoa. Joskus joutuu
käyttämään vasaraa ja morapuukkoa.
Kun näin kuvan brittiläisestä insinööristä
Isambar Kingdom Brunelista (1806 – 1859), tunsin heti sympatiaa
häntä kohtaan. Siinä on insinööri, joka panee itsensä likoon
siellä, missä piirustukset muuttuvat teräkseksi, höyryksi ja
sähköksi. Hän halusi itse nähdä kaiken, tutkia ja kokeilla
kaikkea, ja ratkaista ongelmia, joista ei ollut puutetta. Kengät on
savessa, housut likaiset ja rutussa, takki napitettu miten sattuu.
Mutta silinterihattu pysyy päässä ja sikari röyhyää
suupielessä. Mies minun makuuni!
Isambard Kingdom
Brunel on äänestetty
kotimaassaan merkittävimmäksi britiksi Winston Churchillin jälkeen.
Vuonna 1851 hän
sai ajatuksen todella suuren
höyryaluksen rakentamisesta. Ideana
oli skaalaus eli mittakaavaetu.
Tämä pyrkimys on hyvin tyypillinen teknologiahankkeille, ja sitä
sovelletaan vielä nykyisinkin esimerkiksi konttilaivoissa,
risteilyaluksissa ja matkustajalentokoneissa.
Brunelin alus Great Eastern oli
uppoumaltaan yli kuusi kertaa suurempi kuin mikään muu siihen asti
rakennettu alus.
Osoittautui, että
Brunel otti hankkeessaan liian suuren harppauksen. Heti
projektin alussa tehtiin kohtalokkaita säästöjä. Rakennusurakka
annettiin telakalle, jonka tarjous oli vain puolet Brunelin itse
laatimasta kustannusarviosta. Ongelmat
alkoivat paljastua, kun alihankkija ei pystynyt käyttämään
riittävän nopeasti hankkeeseen tilattua terästä. Telakkayhtiö
ajautuikin vararikkoon, kun vasta neljäsosa rungon rakennustyöstä
oli valmis. Laivan kokoaminen niittaamalla teräslevystä osoittautui
tavattoman vaivalloiseksi, koska teräsrakentamisen tekniikka oli
tuohon aikaan vasta kehittymässä.
Laivan suuren
koon takia sille olisi tarvinnut rakentaa myös uusi telakka
vesillelaskuratoineen. Tässäkin
säästettiin, alus
rakennettiin rannan suuntaisena, ja Brunel suunnitteli
höyrykäyttöiset vintturit, joiden oli tarkoitus kiskoa alus
sivuttain veteen. Ensimmäinen vesillelaskuyritys päättyi
onnettomuuteen, joka surmasi yhden sivullisen katsojan. Vesillelasku
onnistui vasta kolmannella yrityksellä vuonna 1858, ja
tuli lopulta maksamaan kolmanneksen koko laivan hinnasta.
Brunel paneutui
hankkeen johtamiseen koko tarmonsa, valtavan kokemuksensa ja
nerokkuutensa voimalla, mutta hänkään ei mahtanut teknisille ja
taloudellisille tosiasioille mitään. Kerrotaan, että hän poltti
40 sikaria päivässä ja nukkui vain neljä tuntia yössä. Hänen
terveytensä petti lopullisesti, kun laivan neitsytmatkalla tapahtui
tuhoisa kattilaräjähdys, ja Brunel syytti onnettomuudesta omaa
laiminlyöntiään.
Kaikesta huolimatta
Great Eastern oli hyvin suunniteltu alus, ja osoittautui monessa
suhteessa toimivaksi. Se vain oli liian iso. Aluksen suuri koko
vaikeutti pääsyä satamiin, eikä sitä voitu huoltaa tavallisilla
telakoilla. Se ei myöskään mahtunut vasta valmistuneeseen Suezin
kanavaan. Sen käyttö linjaliikenteessä ei missään vaiheessa
ollut kannattavaa, ja lopulta se muutettiin kaapelinlaskualukseksi.
Olen kertonut Brunelin
hankkeesta blogikirjoituksessa Ihmeellinen mittakaava, ja
kirjassani Projektitoiminnan musta kirja. Insinöörityön
luonne on mutkikkaampi juttu, sillä se sulkee sisäänsä koko
ihmisten luoman maailman ja suuren osan luontoa. Olen haarukoinut
sitä kirjassani Tervanpoltosta innovaatiotalouteen.
Insinööri Brunel on uppoutunut työhönsä. Housut on savessa, mutta sikari ei sammu! |