Tieteen asemasta on viime aikoina keskusteltu
kriittisesti. Tiedettä uhkaa poliitikkojen nuiva suhtautuminen ja
rahoituksen kuivuminen. Samaan aikaan tiedettä kyseenalaistaa
erityisesti internetin kautta leviävä uskomustieto ja suoranainen
tahallinen valetieto. Niin sanottu rokotuskielteisyys on vain osa
suurempaa kuviota. Ilmastonmuutos on asia jota voidaan todentaa ja
arvioida vain tieteen keinoin. Kiistattoman tiedon pitäisi vaikuttaa
nopeasti päätöksentekoon ja talouselämään. Tieteen arvon
kiistäminen näyttää palvelevan lyhyen tähtäimen poliittisia ja
taloudellisia etuja. Tiede kaipaa kipeästi uskottavuuden – tai
ainakin vaikutusvallan korjaamista.
Eräs näkökulma on tieteen laatu. Onko tiedolla
ja tieteellä laatu, ja voidaanko sitä mitata ja arvioida? Ja nyt
en tarkoita tietoa filosofien tarkoittamassa muodossa, vaan aivan
konkreettisena asiana: inhimillisenä resurssina, joka ohjaa ihmisten
jokapäiväistä elämää. Perustuuhan suuri osa kulttuuria ja
oikeastaan koko ihmiskunnan olemassaolo nimenomaan tietoon. Joten on
täysin aiheellista kysyä, voidaanko siihen liittää sana ”laatu”?
Voitaisiinko aluksi vaikka erottaa tieto tieteestä
ja ylipäätään puhua tiedosta hieman yleisemmällä tasolla? Se
voisi olla ihan järkevä tapa edetä. Tiede on sitä paitsi aika
helppo kuvailla ymmärrettävästi. Sehän on vain hyväksi
osoittautunut tapa kerätä tietoa ja arvioida ja käsitellä sitä.
Vaikka samalla on hyvä muistaa, että monet olennaiset tavat
kuvailla tietoa on kyllä keksitty tieteen piirissä. Tieteen laatua
kuvataan myös sellaisilla mittareilla, joita käytetään pelkästään
tiedettä koskevissa asioissa. Ja monilla tieteen mittareilla ei
välttämättä ole mitään tekemistä tiedon ja sen laadun kanssa.
Kun puhutaan tiedosta ihan yleisellä tasolla,
ensiksi tulee mieleen, että sillä on merkitystä vain ihmisille.
Tosin usein väitetään, että tieteen tehtävä on löytää ja
paljastaa luonnon salaisuuksia. Mutta ei luonnossa ole mitään
salaisuuksia, eikä luonto tarvitse eikä käytä tietoa mihinkään.
Kyllä tieto on jotain sellaista, mitä vain ihmiset tulkitsevat ja
käyttävät. Ja ihan omista syistään. Tähän pitää liittää
sellainen huomautus, ettei myöskään laadulla ole itseisarvoa.
Laatukin on olemassa vain suhteessa ihmiseen.
Yleisesti ollaan sitä mieltä, että tiedon
pitää olla koodattuna symboliseen muotoon. Toisin sanoen tieto
ilmaistaan puhuttuna tai kirjoitettuna tekstinä tai jollain muulla
tavalla, kuten kuvien tai matematiikan avulla. Tästä päästään
helposti laatuun: jos tieto on koodattua, se pitäisi koodata niin,
että se on ymmärrettävää ja että sen tulkitsemisessa ei synny
suuria erimielisyyksiä. Tämä voi tuntua itsestään selvältä,
mutta ei se ole sitä. Kovissa tieteissä kuten teoreettisessa
fysiikassa ja kosmologiassa voi olla ongelmia ymmärrettävyyden ja
tulkinnan kanssa. Jos tietoa on vaikea ymmärtää tai tulkita, niin
onko kyseessä silloin vaikeaselkoisella tavalla tehty koodaus, vai
tiedon perustavanlaatuinen, ontologinen ominaisuus? Joskus se on jopa molempia.
Käytännössä on aivan olennaista, miten tietoa
tulkitaan sen tuottanutta suppeaa yhteisöä laajemmassa piirissä.
Tiedon arvoon tai laatuun pitäisi kuulua myös, että se voidaan
käsittää. Ja se taas palvelee kahtakin tehtävää: tiedon itsensä
verifiointia, ja sen merkitysten pohtimista. Tuo jälkimmäinen
näkökulma on myös tärkeä asiantuntijoille, koska nopeasti
edistyvät alat ovat usein poikkitieteellisiä.
Entä onko tieto välttämättä vain koodattua?
Useinhan ihminen toimii tuntemusten ja aavistusten varassa. Eikä
niitä edes voi koodata. Tietoon kuuluu aivan olennaisesti myös
sellainen ulottuvuus, jota ei ole koodattu. Se ilmenee pikemminkin
käyttäytymisessä. Käytännön tilanteissa ihmiset osaavat toimia
tarkoituksenmukaisesti ja jopa suurella varmuudella, vaikka eivät
osaisi perustella toimintaansa. Sitä sanotaan hiljaiseksi tiedoksi.
Arkielämässä hiljaisella tiedolla on paljon suurempi rooli kuin
koodatulla tiedolla. Ja myös tieteen tekemisessä hiljaisen tiedon
merkitystä ollaan vähitellen tajuamassa. Hiljainen tieto ohjaa
aivan ilmeisesti ihmisen toimintaa, ja yleensä tekee sen niin, että
ihminen ei sitä itse huomaa.
On syytä ottaa käyttöön uusi jaottelu. On
olemassa tekninen laatu, joka on helposti näkyvä ja mitattava. Ja
sitten on olemassa myös koettu laatu, joka on henkilökohtaisempi
asia ja joka jollain lailla koetaan tunteiden kautta. Ihminen ei
välttämättä edes huomaa hyödyntävänsä hiljaista tietoa, kun
taas koodatun tiedon kohdalla ihminen on aina tekemässä
jonkinlaista arviointia ja valintaa, ja varmaan ymmärtääkin sen.
Siinä mielessä koodattu tieto on jollain lailla teknistä. Mutta ei
se välttämättä silti ole objektiivista. Jonkun koodin mieltäminen
tiedoksi ja sen merkityksen tunnistaminen on hirveän paljon kiinni
henkilökohtaisista asioista, kuten esimerkiksi aiemmasta
kokemustaustasta.
Palataan koodattuun tietoon. Sehän on
”tieto”-sanan yleisin merkitys, sillä lisäyksellä että mukana
on aina tulkintaa. Tiedon laadun arvioinnissa voidaan ottaa avuksi
tieteen piirissä syntyneitä tiedon luonnehdintoja. Niitä voi
helposti tunnistaa ainakin kolme: uutuus, relevanssi ja totuus.
Laitoin ne tähän käännettyyn tärkeysjärjestykseen, ja myös
vaikeusjärjestykseen. Helpoin laatu saattaisi olla tiedon uutuus.
Tietohan on tietysti uusi sille ihmiselle, joka on sen tuottanut.
Muutenhan hän ei edes mieltäisi sitä tiedoksi. Tosin saattaa olla,
että sama asia tiedetään jo jossain muualla.
Uutuuden arviointi on periaatteessa selvää,
vaikka ei siihen mitään helppoa keinoa löydy edes tutkijoille. Ennen kaikkea pitää
seurata omaa alaansa, lukea paljon ja jutella samalla alalla
toimivien ihmisten kanssa. Lopullisesti tiedon uutuus voi selvitä,
kun kirjoittaa sen tiedon pohjalta julkaisun. Silloin joko julkaisun
arvioijat tai lopulliset lukijat palauttavat tutkijan maan pinnalle.
Yleensä uutuus selviää, kun tekee asiasta kirjallisuustutkimusta
ja nettihakuja. Mutta joskus mennään raskaamman reitin kautta. Ja
uutuus ei aina ole jyrkkä asia. Voi sattua, että on keksinyt
sinänsä tunnetusta asiasta jonkun uuden piirteen.
Relevanssissa on kysymys siitä, onko joku tieto
sinänsä merkittävää, eli onko tiedon alue kiinnostava ja tärkeä.
Se on kokonaan eri asia kun uutuus, ja se on myös aika lailla
mielipidekysymys. Kiinnostavalla alalla on paljon tutkijoita, ja
silloin uuden tiedon tuottaminen on vaikeaa. On helpompaa tuottaa
uutta tietoa alalta, joka ei ole merkittävä. Mutta tilanne voi
muuttua ajan kuluessa, mitättömäksi tuomittu aihe voi joskus
osoittautua hyvinkin kiinnostavaksi.
Puhutaan myös sisäisestä relevanssista. Siinä
on kysymys tiedon koodatun esitysmuodon laadusta. Kyse on siitä,
onko esityksessä käytetty hyvää metodista otetta, ja onko tiedon
informaatiosisältö selkeästi erottuvaa. Tämähän on lähes
itsestäänselvyys, mutta siitä huolimatta se kertoo jotain
olennaista. Erityisesti tieteellisessä julkaisussa pitää pystyä
osoittamaan, mikä on keskeinen informaatiosisältö, miten se on
tuotettu, ja miten se on perusteltu. Informatiivisuus tai
ymmärrettävyys on siinä mielessä kiinnostava, että se näyttää
lähestyvän koettua laatua. Tietoahan omaksutaan ja hyödynnetään
aina subjektiivisen kokemisen kautta.
Jännittävin ja olennaisin tiedon kriteeri on
kaiken todellisen tiedon äiti eli totuus. Vaikka se on aivan
keskeinen vaatimus, se on samalla myös hyvin vaikea asia.
Totuudenmukaisuus on tieteenteon tärkein ongelma. On olemassa
yleisluontoisia totuusteorioita, ja eri tieteenaloilla on käytössä
myös erilaisia kriteerejä. Ja varmaan on syytä mainita
postmodernismi. Se on filosofinen suuntaus, joka alkaa olla jo lähes
unohdettu, mutta se elää edelleen tietyn ikäisten ihmisten
mielissä. Jyrkässä muodossaan postmodernismi kiistää
tieteellisen tiedon ”totuuden” kokonaan, jopa luonnontieteiden
kohdalla.
Tiede on joutunut terävöittämään metodejaan
postmoderneja hyökkäyksiä vastaan, aivan samoin kuin se joutui
terävöittämään niitä kirkon hyökkäyksiä vastaan joitakin
vuosisatoja aikaisemmin. Joten kaiken lopputuloksena tiede voi kyllä
edelleen hyvin. Jopa paremmin kuin koskaan, ainakin jos mitataan
tutkijoiden tai julkaisujen määrällä. Mutta suuren yleisön
silmissä tieteen julkinen imago ja uskottavuus on varmaan jossain
määrin kärsinyt. Tämä tulee hyvin ilmi
ilmastonmuutoskeskustelussa. Ilmastotutkijoita vastaan hyökätään
kahdella rintamalla. Toisaalta tietoja vääristellään, tai jopa
tekaistaan olemattomia tutkimustuloksia. Toisaalta tiedettä vastaan hyökätään postmoderneilla argumenteilla. Eli koska ihminen ei
voi tietää mitään, ilmastonmuutoksestakaan ei voi tietää
mitään. Vaikka strategiat näyttävät olevan ristiriidassa
keskenään, ne tähtäävät samaan lopputulokseen, eli
ilmastonmuutosta koskevan tiedon hämärtämiseen.
Jos halutaan tarkentaa totuuden kriteerejä,
tarkastellaan ensin tiedon olemusta. Sen rakenneosina ovat väitteet,
jotka koskevat jotain asiantilaa tai lainomaista käyttäytymistä.
Tieteellinen tutkimus muotoilee tällaisia väitteitä, ja ottaa
samalla huomioon niiden relevanssin. Väitteiden pitää olla jonkun
mittapuun mukaan tärkeitä, uusia ja kiinnostavia. Ja sitten
väitteet joko osoitetaan tosiksi tai epätosiksi. Usein esitetään
sellainen lisävaatimus, että tieteellisen väitteen pitää olla
ainakin periaatteessa kumottavissa, jotta se ylipäätään olisi
tieteellinen. Edes tämä ei kuitenkaan ole täysin kiistatonta.
Luonnontieteissä ja muissa sen metodeja
noudattavissa tieteissä väitteet muotoillaan jonkun keinotekoisen
esitystavan, esimerkiksi matematiikan avulla. Jos tuo esitys on
sisäisesti ehjää, eli sen lauseet on muotoiltu sääntöjen mukaan
ja mahdolliset todistukset tehty oikein, silloin asia on ainakin
puoliksi selvä. Juuri tätä rakenteellista selkeyttä sanotaan
sisäiseksi relevanssiksi. Sitten jää jäljelle vain tulkinta ja
todentaminen. Eli selvitetään kokeiden tai havaintojen avulla,
vastaako matematiikan kuvaama tilanne tai käyttäytyminen
tutkittavaa ilmiötä.
Teoria on ilmiön tarkkaa kuvaamista laajempi käsite. Se on puite oletetun
asiantilan selittämiseksi, ja siihen voidaan sitten liittää
täsmällisemmin muotoiltuja ilmiöiden malleja. Väitteitä ei aina
voi pukea matematiikan muotoon, vaan ne voidaan esittää vaikka
kielellisesti, kunhan esitys on selkeä. Esimerkiksi että lääke A
parantaa sairauden B, tai tutkia tietyn väestöryhmän koulutuksen
vaikutusta elinikään. Aika tavallista on tehdä mittauksia tai
havaintoja ja käsitellä niitä tilastotieteen avulla.
Tässä kannattaa muistaa, että arkikielessä
"teoria" tarkoittaa usein jotain epätäsmällistä tai
hataraa. Sanotaan, että "tuohan on vain teoriaa", kun
tarkoitetaan, että se tuskin on totta. Vaikka oikeasti hyvin
muotoiltu teoria on jo sinänsä hieno juttu, ja todennettu teoria on
jotain aivan mahtavaa!
Tähän liittyy metodin käsite. Tiedon laadun
tunnusmerkki on, että se on osoitettu paikkansapitäväksi
käyttämällä tieteenalalle sopivia todentamisen keinoja. Tämän
kriteerin hyvä puoli on, että sen noudattamisesta voi varmistua
lukemalla ne tieteelliset artikkelit, joissa tuo tieto on alun perin
esitetty. Haittana on, että yleensä niiden lukeminen edellyttää
suurta asiantuntemusta. Ja toinen ongelma on, että metodit ovat eri
tieteenaloilla hyvin erilaisia. On myös niin, että tieteellisellä
tiedolla on erilaisia käyttäjiä tavallisista kansalaisista muiden
tieteenalojen tutkijoihin ja samaa asiaa tutkiviin kollegoihin. Saman
alan tutkijoilla on tavallaan suurin vastuu tiedon laadusta, koska
heillä on parhaat edellytykset arvioida sitä kriittisesti.
Tiedeyhteisön käyttämät tieteen kriteerit
tähtäävät aika vahvasti tekniseen laatuun. Tietoa tuotetaan
hyvinkin erilaisilla tavoilla ja erilaisissa paikoissa, kuten
yliopistoissa, tutkimuslaitoksissa, ja yritysten laboratorioissa.
Olennaista on se, miten tulokset raportoidaan ja julkaistaan.
Tutkijat kirjoittavat julkaisuja, joilla on yleensä varsin
vakiintunut muoto. Julkaisujen käsikirjoitukset tarkastetaan ja
karsinnan jälkeen osa niistä julkaistaan tieteellisissä
aikakauslehdissä. Tai sitten tutkimustulokset esitellään
suullisesti konferensseissa, ja myös silloin tapahtuu karsinta
tarjottujen käsikirjoitusten ja ehdotusten joukosta.
Keskeinen väline tässä prosessissa on
julkaisujen ennakkotarkastus. Sitä sanotaan vertaisarvioinniksi,
koska tarkastajiksi valitaan päteviksi tiedettyjä tutkijoita. Tällä
tavalla varmistetaan, että julkaisut täyttävät laatuvaatimukset,
siis että tieto on riittävän uutta ja että tieto on todennettu
tieteenalalla sovellettavilla menettelyillä. Käytännössä heikot
julkaisut kyllä karsiutuvat ja siten turhien julkaisujen tulva
pienenee. Mutta eihän se ihanneratkaisu ole, vaan pikemminkin
välttämätön paha, koska erityisesti arvostettuihin lehtiin ja
konferensseihin tarjotaan valtavasti käsikirjoituksia.
Arvioinnin eräänä ongelmana on, että arvioijat käyttäytyvät konservatiivisesti. Helpoiten hyväksytään käsikirjoituksia, jotka eivät juuri poikkea valtavirrasta. On esimerkkejä siitä, kuinka täysin uusia ja poikkeavia ajatuksia esittelevillä käsikirjoituksilla on vaikeuksia tulla hyväksytyiksi. Ja silti vertaisarviointi ei ole pystynyt estämään tieteellisiä huijauksia. Eiväthän arvioijat voi mennä tutkimuslaitoksiin selvittämään, miten tulokset on oikeasti tuotettu. Onneksi huijaukset ovat harvinaisia.
Arvioinnin eräänä ongelmana on, että arvioijat käyttäytyvät konservatiivisesti. Helpoiten hyväksytään käsikirjoituksia, jotka eivät juuri poikkea valtavirrasta. On esimerkkejä siitä, kuinka täysin uusia ja poikkeavia ajatuksia esittelevillä käsikirjoituksilla on vaikeuksia tulla hyväksytyiksi. Ja silti vertaisarviointi ei ole pystynyt estämään tieteellisiä huijauksia. Eiväthän arvioijat voi mennä tutkimuslaitoksiin selvittämään, miten tulokset on oikeasti tuotettu. Onneksi huijaukset ovat harvinaisia.
Luultavasti kaikki kiinnostavat ja tärkeät
tutkimustulokset pääsevät ennemmin tai myöhemmin esille, vaikka
ei välttämättä heti alan ykköslehdissä. Tutkija voi aina
tarjota julkaisuaan vähemmän kilpailtuihin lehtiin, tai julkaista
sen avoimella julkaisufoorumilla. Ja jos tuloksilla on todella arvoa,
ne kyllä lopulta saavat huomiotakin. Se vain viivästyy, usein jopa
vuosia.
Tutkimustyöhön liittyy aina suuri epävarmuus,
joka koskee sekä tieteellisiä tuloksia että hyötyjä.
Tiedeyhteisö ei edes arvioi tuloksia hyödyn mukaan. Hyöty
nimittäin syntyy aivan toisenlaisen mekanismin kautta. Tiedon
hyödyllisyys ei yleensä näy julkaisuvaiheessa. Se tulee jos on
tullakseen, ja joka tapauksessa paljon myöhemmin. Siihen voi
silloinkin mennä 5-10 vuotta, mutta usein paljon kauemmin. Ja on
vielä yksi tieteen mitta eli potentiaali. Tieteellinen löytö
saattaa mullistaa ajattelua monella tavalla, ja se saattaa jopa avata
aivan uusia tieteenaloja. Julkaisuvaiheessa potentiaalia on vielä
vaikeampi tunnistaan kuin hyödyllisyyttä.
- - - - -
Tämä tiivissisältöinen kirjoitus sisältää otteita kirjastani Kirkastettu laatu. Keskusteluja olennaisesta. Kirjassa pohditaan laatua monesta eri näkökulmasta. Laatu on ihmisten toimintaa ja aikaansaannoksia hahmottava, äärimmäisen tärkeä käsite. Laatu kuulostaa tylsältä, mutta on kaikkea muuta kuin tylsää. Siihen kannattaa tutustua.