On paljon
kulttuuri-ikoneja, jotka muodostuvat omana aikanaan tavattoman
suosituiksi. Kaikki puhuvat niistä - vaikka harva on niihin
tutustunut. Ja sitten, ajan kuluessa ne painuvat kulttuuriseen
unohdukseen. Niiden valtava vaikutus näyttää haihtuvan ilmaan.
Miten tällaisen asian voi selittää? Palaan tähän asiaan
kirjoituksen lopussa.
Eräs tällainen
kulttuuri-ikoni on Robert Pirsigin kirja Zen ja
moottoripyörän kunnossapito.
Kun muutama vuosi sitten
aloin kirjoittaa laatukirjaani,
minusta tuntui, että on pakko käsitellä myös tämä tiedon
lähde. Olin toki lukenut sen
1980-luvulla, eikä se ollut minulle suorastaan järisyttävä. Mutta
ehkä olinkin silloin itse jo "valaistunut". Oli
mielenkiintoista lukea tuo kirja uudelleen.
Robert Pirsig
(1928 – 2017) oli amerikkalainen filosofi ja kirjailija. Hän
kirjoitti merkillisen ja vaikean kirjan, josta tuli jostain syystä
hippien kulttikirja.
Vähitellen sen omaksuivat
myös tuoreita ajatuksia etsivät liikkeenjohdon gurut. Pirsig oli
suunnattoman älykäs, mutta myös levoton sielu. Hän oli aivan
liian fiksu jättäytyäkseen tavalliseksi kukkaislapseksi. Hän
halusi selvittää, mistä maailmassa on kysymys. Ja hän päätyi
siihen, että maailman olennaisin asia on laatu.
Laadun ajatus vaivasi hänen mieltään, ja hän jatkoi pohdintaa
seuraavassa kirjassaan Lila.
Tämä kirja on lukijalle sekä emotionaalisesti että älyllisesti
vielä vaikeampi, eikä siitä tullutkaan kulttikirjaa.
Kirjan perusjuoni
on sinänsä yksinkertainen. Anonyymi kertojaminä kuvaa pitkää
moottoripyörämatkaa läpi
Yhdysvaltojen yhdessä poikansa Chrisin ja tutun avioparin, John ja
Sylvia Sutherlandin kanssa. Se on siis klassinen
matkakertomus, realistinen ja samalla matkakirjojen tapaan myös aika
romanttinen.
Kirjassa kerrotaan myös Faidros -nimisestä
henkilöstä, joka on yliopiston opettaja ja Faust-hahmo, totuuden
etsijä. Faidros on kertojan entinen minuus ennen hermoromahdusta ja
pakkohoitoa mielisairaalassa. Varsinaiset filosofiset jaksot esittää
Faidros, kun taas moottoripyöriä koskevat pohdinnat esittää
anonyymi kertoja. Kirjassa kertojan ja Faidroksen elämäntarinat
pyrkivät jatkuvasti sekoittumaan toisiinsa ja samalla tavoin
sekoittuvat moottoripyöräfilosofia, klassinen antiikin filosofia ja
itämainen filosofia, jota Faidros oli myös opiskellut.
Satunnainen
lukija luultavasti turhautuu
päälle vyöryvään filosofointiin ja toisiinsa törmääviin
kerronnan tasoihin. Rakenteella
näyttää kuitenkin olevan tarkoitus. Matka kuvaa itse elämää
yksityiskohtaisen tarkasti
kaikkine kärsimyksineen ja pienine iloineen. Matkan suorittamiselle
välttämättömät moottoripyörät ovat elämälle välttämätön
materiaalinen taso. Laatu,
jota ei haluta määritellä
suoraan, on jotain muuta.
On siis olemassa arkipäivässä koettu ja eletty laatu, jota
edustavat moottoripyörät. Ja sitten on se toinen laatu. Ja sen
toisen laadun kohdalla metodi on, että sitä ei kuvata.
Tällainen
analysoiva kuvaus olisi kirjan anonyymin kertojan mielestä täysin
väärä, eikä kirja tällaisena lukijalle avaudukaan. Romaania kun
luetaan joka tapauksessa tunteiden tasolla. Analyysi on menetelmä,
jota anonyymi kertoja pitää joko vaarallisena tai ainakin syvästi
epäilyttävänä. Hän käyttää siitä nimitystä ”veitsi”. Se
on ollut Faidroksen tapa toimia, ja ilmeisesti myös syy hänen
henkiseen romahdukseensa.
Kuvaus
moottoripyörien laadusta
on valaiseva. Se ei avaudu
sillä, että vertaillaan
pyöriä vaikkapa pyöräliikkeessä ja koetetaan pohtia niiden
laatua. Laatu
liittyy teknologian
syvällisiin ulottuvuuksiin. John
ja Sylvia Sutherland ajavat tukevaa saksalaista BMW-pyörää. He
eivät ymmärrä pyöränsä toimintaa eivätkä haluakaan tietää
siitä mitään. He eivät huolla pyöräänsä, lisäävät vain
bensiiniä ja joskus öljyä ja ajavat eteenpäin. He ovat sielultaan
humanisteja, eivätkä edes halua ymmärtää teknologiaa. He eivät
kuitenkaan ole pahoja tai tyhmiä, vaan ainoastaan ymmärtämättömiä.
Anonyymillä
kertojalla on paljon herkempi pyörä. Hän myös tietää sen,
ja osaa
olla jatkuvasti huolissaan pyöränsä kunnosta. Hän korjaa sitä,
säätää venttiilejä, vaihtaa suuttimia, kiristää ja rasvaa
ketjua. Hän tuntee pyöränsä perin pohjin ja kohtelee sitä
melkein kuin elävää olentoa. Toisinaan kertoja ja Sutherlandit
keskustelevat pyöristään, mutta he eivät oikeasti ymmärrä
toisiaan.
Molemmat
pyörät ovat legendaarisia. Sutherlandien pyörä on BMW R60/2 .
Siinä on 600 cm3 kaksisylinterinen 30 hevosvoiman boxer-moottori ja
kardaaniveto. Se
on vankka ja luotettava. Anonyymin kertojan pyörä on Honda CB77.
Siinä on 300 cm3 kaksisylinterinen nopeakierroksinen 30 hevosvoiman
rivimoottori ketjuvedolla. Pyörä on kevyt ja sen viritysaste on
korkea. Sen
käyttö edellyttää tarkkaa huolenpitoa.
Pyörien kantokyky ja
tehokkuus ovat suunnilleen samat.
BMW on laadukkaampi, koska
se on vaivaton ja palvelee käyttäjäänsä luotettavammin,
latteassa ”kuluttajatarpeen
tyydytyksen” merkityksessä.
Anonyymi
kertoja vihjaa, että hän ei
arvosta BMW:n laatua. Hänelle laatu näyttäisi olevan jotain
laajempaa, tapa sisällyttää tuo oma kohde elämäänsä. Laadulla
on toki tarkoitus: se hyödyttää
omistajaansa, mutta
tarjoaa myös osallistumisen ja hallinnan tunteen. Olennainen
havainto tulee
määrittelemätöntä laatua pohtivalta Faidrokselta: laatu ei ole
joku kohteen pysyvä ominaisuus, vaan se on tapahtuma, ihmisen
ja maailman kohtaaminen.
Kirja esittää
myös toisen, aivan yhtä
järisyttävän ajatuksen. Kertoja pohtii moottoripyörän
ohjekirjoja, ja huomaa, että sen teknisistä dokumenteista puuttuu
kokonaan viittaukset laatuun. Ja mikä vieläkin merkillisempää,
hän huomaa myös, ettei teknologian kuvailua voi ylipäätään
tehdä tyydyttävästi.
Teknisen laitteen kaikkia
piirteitä on mahdotonta, ja
oikeastaan turhaakin kuvata kattavasti. Edes
moottoripyörän moottorin toimintaa on mahdotonta ymmärtää
lukemalla teknisiä dokumentteja - sen huoltamisesta puhumattakaan.
Ymmärrämme ehkä
keskeiset ominaisuudet, koska siinä meitä tukee oman teknisen
kulttuurimme ääneen lausumattomat oletukset.
Mutta tarvitaan myös omakohtainen kokemus pyörällä ajamisesta ja sen
korjaamisesta.
Usein sanaan
laatu liitetään myös estetiikka. Pirsigin suhtautuminen
estetiikkaan on mielenkiintoinen ja jopa torjuva. Se on
mielenkiintoista, koska estetiikka joskus jopa määritellään
laatuja ja arvostuksia tutkivaksi tieteeksi. Faidros torjuu ensi
töikseen jyrkästi estetiikan. Asiaa käsitellään kirjassa
mutkikkaasti länsimaisen filosofian kehikossa ja poiketaan myös hieman itämaiselle puolelle. Paitsi että Faidros
torjuu estetiikan, hän sulkee ulos myös Aristoteleen ja retoriikan.
Syyt tuntuvat kuitenkin aika henkilökohtaisilta. Eräs tuon
prosessin sivutuote on oivallus, että laatu ei olekaan ominaisuus
vaan tapahtuma, ihmisen ja kohteen vuorovaikutus. Kirjassa ympyrä
sulkeutuu ja päästään takaisin konkreettisiin kohtaamisiin eli
moottoripyöriin.
Nykyajan lukijaa
askarruttaa myös kirjan nimessä esiintyvä sana zen.
Se tarkoittaa
yksinkertaisesti harjoitusta. Zen-buddhalaisuuteen kuuluu monenlaisia
ja tarkkaan määriteltyjä mietiskelyharjoituksia. En
tiedä, antaako tämä näkökulma juuri lisäarvoa. Tässä
yhteydessä zen voisi tarkoittaa syvällistä ja sanoiksi vaikeasti
puettavaa kokemista. Kirjan kirjoittamisen aikaan itämainen
mystiikka oli muotia, se antoi kirjalle ylimääräistä huomioarvoa
ja kiehtovuutta. Ja se on ehkä kantanut ajassa ja auttanut kirjaa
säilymään kulttikirjana.
Palaan alussa
esittämääni kysymykseen. Miksi jotkut oman aikansa
kulttuuri-ikonit säilyttävät maineensa ja jopa kiinnostavuutensa
vuosikymmenien yli ja pidempäänkin. Tärkein syy voisi olla, että
nuo kulttuuri-ikonit todella ovat ylivoimaisia ja käänteentekeviä.
Ne ovat asettaneet omalla alallaan uuden korkeamman standardin, ja
kääntäneet kehityksen uusille urille. Toinen syy voisi olla
eräänlainen merkitseminen: niihin liitetään vahvoja esteettisiä,
aatteellisia tai tiedollisia symboleja, jotka kantavat niitä
pidemmälle kuin mihin niiden pelkkä sisältö olisi yltänyt.
Mutta katsotaan
asiaan toiselta puolelta. Miksi monet merkittävät kulttuuri-ikonit
katoavat niin nopeasti ja täydellisesti,
huolimatta niiden tiedollisesta arvosta?
Eräät tiedefilosofit ovat
antaneet hyvän selityksen, joka pätee tiedettä laajemmallakin
kulttuurin alueella. Kun uusi asia on kiinnostava, siihen viitattaan
jatkuvasti ja usein, ja varsinkin alussa tiedon lähde eli tuo ikoni
mainitaan myös. Vähitellen nämä viittaukset arkipäiväistyvät.
Lähdettä ei enää tarvitse mainita, uudesta ajatuksesta on tullut
tutuksi mielletty. Kehityksen jatkuessa käsite siirtyy yleiskieleen.
Aikanaan uusi asia on muuttunut osaksi kieltä ja aihepiirin
ajattelutapaa. Uniikki ikoni on nyt liuennut täydellisesti.
Se ei ole haihtunut, vaan sulautunut kulttuuriin, missä sen merkitys
jatkuu.
Entä mikä
selitys pätee Pirsigin kulttikirjaan? Todellisuus on aina ajatusta
monimutkaisempi, mikään selitys ei oikein istu. Ensinnäkin, kirjan
maine kulttuuri-ikonina kantaa yhä, vaikka laimeampana. Kyseessä on
osittain merkitseminen zenillä, hippiajalla ja mystiikalla. Kirjaa
kannattelee myös moottoripyörä, joka näyttää olevan pysyvä
materiaalinen kulttuuri-ikoni. Kirja ei suorastaan ole kääntänyt
maailmaa uudelle uralle. Sen sisältö on ilman muuta merkittävä,
mutta se ei ole lyönyt itseään läpi arjessa - eikä myöskään
tieteessä (teknologiatutkimus ja johtamisoppi). Laatukysymykset ovat
pitkälle avoimia, Pirsigin työ on edelleen kesken.