Olen huomannut, kuinka
sanaan laatu suhtaudutaan kahdella vastakkaisella tavalla. Jos
kohtaamme laadun työasioissa, tuo sana on ristiriitainen ja jopa
kartettava. Jos kerron ihmisille, että olen toiminut erilaisissa
laatuun liittyvissä tehtävissä ja jopa laatupäällikkönä, seuraa peitelty reaktio, kulmakarvojen hienoinen kohoaminen, tuskin
havaittava oudoksunta. Selvemmin olen nähnyt hankalan reaktion
ihmisten kasvoilla, kun olen ollut aloittamassa laatukoulutusta tai
laatutyöhön kuuluvaa kokousta. Ihmiset ovat tulleet paikalle, koska
heidän on pakko tulla. Ja minä olen outo muukalainen, ikävän
tuoja, edustan niitä, olen osa byrokraattien pirullista
salaliittoa.
Varmaan useimmat
asiantuntijat kokevat samanlaisia tuntemuksia. Kuten juristit,
opettajat, tiedemiehet tai lääkärit. Muistan lukeneeni, että
sosiologit ovat jo pitkään, jopa vuosikymmeniä puhuneet profession
kriisistä. Kun teollinen yhteiskunta on kypsynyt ja vakiintunut,
koulutukseen ja ammattinimikkeeseen perustuva auktoriteettiasema on
heikentynyt. Ja sosiaalinen media on tietysti vain vahvistanut tätä
ilmiötä, vienyt sen suorastaan uudelle tasolle. Arvostus ei enää
lankea automaattisesti tai itsestään selvästi. Pikemminkin
asiantuntijan on ansaittava se uudelleen jokaisessa kohtaamisessa
työelämän tai median kanssa.
Toisaalta laadusta
puhutaan myös hirveän myönteisesti. Se voi olla tärkeä osa
yrityksen tai julkisen laitoksen imagoa, ja se merkitsee
ainutlaatuisia ja houkuttelevia tuotteita. Usein ihmiset myös
ajattelevat, että on olemassa erityinen suomalainen laatu. Ja se
rinnastetaan jollain lailla myös suomalaiseen designiin.
Mutta nyt otan esiin
toisenlaisen eli käytännöllisen laadun tekijän näkökulman.
Nuorena teollisuusinsinöörinä 1970-luvulla minulla oli sellainen
tunne, että laatu on jotain sellaista, minkä jotkut muut hoitavat.
Se ei suoraan koskettanut minua. Vaikka tehtäväni oli suunnittelu
ja tuotekehitys, laatu oli käsitteenä minulle etäinen. Tietenkin
tehtaallamme oli laatuinsinööri, mutta hänen työnsä näytti
minusta ongelmakeskeiseltä. Hän ratkoi käytännön työssä
ilmenneitä akuutteja ongelmia, joita esiintyi lähinnä tuotannossa.
Uskoisin, että tämä
oma varhainen kokemukseni laatuasioista on aika saman tapainen kuin
useimmilla teollisuuden piirissä on ollut - ja on vieläkin. On
tietysti selvää, että vuosikymmenien kuluessa laatutietoisuus on
lisääntynyt. Uskoisin, että nykyään lähes jokainen
teollisuudessa tai suuressa organisaatiossa työskentelevä on
jollain tavalla mukana järjestetyssä laatutoiminnassa. Mutta siitä
huolimatta myös he kokevat, että laatu on jotain, josta joku muu
huolehtii.
Minun kohdallani sana
”laatu” ei siis pitkään aikaan kuulunut sanavarastooni, eikä
se kummitellut edes ajatuksissani. Tehtaan laatuorganisaatio ei
millään lailla puuttunut toimintaani, sain olla täysin rauhassa.
Mutta olisi aivan väärin antaa sellainen kuva, että en lainkaan
olisi piitannut työni tuloksista tai siitä, mihin ne vaikuttivat.
Pyrin tekemään työni huolellisesti, yritin välttää virheitä,
kehitin työtapojani, ja yritin pitää asiakkaat tyytyväisinä.
Ellei se kuulostaisi niin naurettavan korkealentoiselta, luonnehtisin
tällaista vaistomaista laatutietoisuutta eettiseksi
ammattiasenteeksi. Tunnistin tämän asenteen myös muissa
suunnittelutiimini jäsenissä.
Miten voitaisiin
edistää luonnollisen ja positiivisen laatusuhteen syntymistä ja
vahvistumista. Sillä oman kokemukseni mukaan sellainen asenne on
mahdollinen, ja jopa yleinen. Meidän on opittava pois
ulkokohtaisesta ja ylhäältä johdetusta laadusta, puhuttava laatu
olemattomiin, jotta pääsisimme lähelle todellisen laadun olemusta. Miten se oikeastaan
tapahtuu, tuo laadun olemattomaksi puhuminen ja laadusta pois
oppiminen? Tähän pitää vastata niin että sen ymmärtää. Tai
muuten tulee mieleen filosofi Ludvig Wittgenstein: ”Mistä ei voi
puhua, siitä on vaiettava.”
Mietitään hieman. Yhteiskuntamme aineellinen perusta on edelleenkin luonteeltaan teollinen. Samalla olemme entistä riippuvampia yhä monimutkaisemmaksi käyvästä teknologiasta. Ja tässä tilanteessa kohtaamme haasteita, jotka ilmenevät muun muassa kustannusten karkaamisena käsistä, tuotteiden takaisinkutsuina, ja suurien hankkeiden epäonnistumisina ja viivästymisenä. Kaikki tämä näkyy myös kitkana ja epävarmuutena työyhteisöissä, jotka yrittävät selvitä kasvavista haasteista.
Yritämme siis vastata monimutkaistuvan yhteiskuntamme kehityksen ja ylläpidon haasteisiin tekniikoilla, joiden arvelemme toimivan. Nämä tekniikat ovat tuttuja ja kokeiltuja, sillä ne ovat olemukseltaan laatutekniikoita. Mutta valitettavasti nuo tekniikat ovat kehittyneet paljon nykyistä yksinkertaisempia olosuhteita varten. Ne ovat teollisen komentoyhteiskunnan tekniikoita. Pitäisi toimia tehokkaammin, virheettömämmin ja turvallisemmin. Mutta kun yritämme, käykin päinvastoin. Olemme lyhyesti sanoen kamalassa liemessä.
Miksi
sitten laatutekniikat eivät toimi? Sillä juuri sen takia sanoin,
että meidän on pohdittava laatu olemattomiin, opittava siitä pois.
Laatu on kehittynyt toiminnan ja ymmärryksen evoluutiona. Se on
perustunut evoluution tapaan vähittäisiin muutoksiin ja
määrällisiin vaihteluihin. Innovaatio ja luova tuho eivät ole
päässeet vaikuttamaan teollisen yhteiskunnan laatutekniikkaan.
Siihen on omat syynsä ja niitä olisi kiintoisaa pohtia - mutta
joku toinen kerta.
Eräs ongelma on laadun olemuksen
ameebamaisuus. Laatuun liittyy hyvin erilaisia asioita ja käsitteitä.
Jo yksistään laadun määrittelyjä löytyy paljon. Hiukankin
syvällisempi laadun oppikirja saattaa listata puolenkymmentä
erilaista laadun määritelmää. Ja silloin puhutaan vain
teknis-taloudellisesta laadusta, sen lisäksi tulevat vielä laadun
filosofiset ulottuvuudet ja laatu-sanan käyttö puhekielessä. Ei
olisi erityisen omaperäistä vastata tähän esittelemällä oma
lista - puhumattakaan siitä, että valitsisin noista määrittelystä
sen ainoan oikean. Maailma on täynnä laatukäytäntöjen
oppikirjoja, niitä kirjoittelevat professorit ja laatukonsultit, ja
niitä pyytävät kirjoittamaan yhteiskunnan eri alojen etujärjestöt.
Tiedän aika paljon
laadusta ja minulla on vuosien kokemus alalta - mutta samaa voisi
sanoa moni muukin. Ei siis ole oikein uskottavaa eikä järkevää
kirjata ylös, mitä minä laadusta tiedän, vaan pikemminkin
välittää niitä tuntemuksia, oivalluksia ja ymmärryksen hetkiä,
joita olen kohdannut erilaisissa tehtävissä. En haluaisi olla
mikään valistaja tai kansankynttilä, joka sormeaan heristäen
ohjaa ihmisiä oikealle tielle. Sillä siitä minulle tulee heti
mieleen Mark Twain, joka Huckleberry Finnin alussa toteaa
jotain sellaista, että ne henkilöt, jotka yrittävät löytää
tästä kirjasta opetuksia asetetaan syytteeseen tai ammutaan.
Lapsena, lukiessani Huckleberry Finniä en ollenkaan ymmärtänyt
tuota lausetta, etenkin kun hoksasin, että kirjaa nimenomaan
tyrkytettiin lapsille opettavaisena. Mutta nykyään ymmärrän sen
oikein hyvin.
Asia suorastaan
kärjistyy laatuasioissa. Juuri siellä ihmisiä ohjaillaan,
valistetaan, motivoidaan ja kannustetaan - ja usein aika laihoin
tuloksin. Olen varma, että suoraviivaisen selittämisen ja
neuvomisen asemasta ihmiseen vaikuttaa eniten koetun ymmärtämisestä
lähtevä oivallus. Kokeminen on nimen omaan emootio, se syntyy
tunteiden kautta. Minä oikeastaan melkein inhoan sanaa ”tunneäly”,
mutta tähän se jotenkin sopii.
Olen tässä esittänyt
eräänlaista johdantoa kirjoittamaani aivan toisenlaiseen,
elämykselliseen laatukirjaan. Yllä oleva teksti on lyhennelty ja muokattu kirjan johdantoluvusta. Siinä kirjoittaja koettaa kuvailla laatuajatuksiaan ystävälleen Protagonakselle. Olen kirjassani saattanut erilaisia
ihmisiä väittelemään kanssani laadusta. Näitä ihmisiä ovat
esimerkiksi filosofi, japanilaisten taistelulajien tuntija, saariston
kalastaja, Euroopan avaruusjärjestön insinööri, teollinen
muotoilija, yliopiston professori ja tuotesuunnittelija. Entä missä
on niin sanottu tavallinen ihminen? Hän on mukana jatkuvasti, sillä
oman ammattiroolinsa takana jokainen keskustelija on myös aivan
tavallinen ihminen!
Onnistuuko laadusta
keskustelu tällä menetelmällä? Sen voi ainoastaan kirjan lukija
päättää! Mutta ehkä olen sentään jotain velkaa tämän blogin
lukijoille. Lähitulevaisuudessa aion valottaa hieman tätä
keskustelukokemusta, esitellä niin sanotusti parhaat palat.