Kirjoitettu kieli on ihmiskunnan
peruresurssi. Ehkä ihmislaji olisi olemassa ilman kirjoitustaitoa,
mutta on vaikea kuvitella, millaista kulttuuria se tuottaisi. Ehkä
eläisimme kaikki samanlista elämää kuin muutamat vielä
nykyaikana elävät metsästäjä-keräilijäkansat. Enkä nyt
mitenkään tarkoita, että se olisi huonoa tai ikävää elämää.
Ekosysteemille se varmasti olisi hyväksi.
Mainitsin
jo sanan ”kulttuuri”. Minua ja varmaan monia muitakin ärsyttää
sana ”korkeakulttuuri”. Toki kirjallisuus yleensä luetaan
korkeakulttuuriin, jos tällaista sanaa halutaan käyttää, mutta
jako ”korkeaan” ja ”matalaan” on kyseenalainen. Asiallisempi
näkemys on, että kulttuuri tarkoittaa sellaista suunnitelmallista
ihmisen toimintaa, josta jää säilyviä jälkiä tulevien
sukupolvien ihmeteltäväksi. Se on ihmisen lajityypillistä
toimintaa, joka syntyy ihmisten välisen vuorovaikutuksen kautta.
Voimme jättää kulttuurikäsitteen ulkopuolelle eläinten pesät ja
tunnelit ja pesäkolot tai hämähäkin seitit, ne ovat
geneettisesti välittyvien taipumusten ohjaamia yksilösuorituksia. Rajatapaus on yhteiskuntahyönteisten, kuten
muurahaisten pesät, mutta niiden ja muiden eläinten tuotosten
perusrakenne ohjautuu kuitenkin geneettisesti ja on hitaasti
muuttuva.
Eksyinkö ehkä
aiheesta? Halusin vain korostaa,että kirjallinen kulttuuri on
keskeinen ihmiskunnan resurssi. Se kirjallinen ”korkeakulttuuri”,
jonka tunnemme, syntyi vasta muutama sata vuotta sitten, kun syntyi
painoteollisuus, kustannustoiminta, ja kirjailijoiden ja kriitikoiden
ammatti-identiteetit. Mutta kirjoitetut tekstit ovat olleet
tavattoman arvostettuja ja erityisiä ehkä 3000 vuotta, tai
kauemminkin.
Kirjallisuus
on varhaisista ajoista lähtien tukenut tai kritisoinut yhteiskunnan valtarakenteita
kansojen uskontoja, uskomuksia ja historiakäsitystä. Siksi
kirjallisuutta, tai oikeammin kirjoja on haluttu aina myös
kontrolloida. Varmaan jo antiikin kreikassa muodostui käsitys myös
pahoista tai vältettävistä kirjoista. Olihan silloin lukuisia
kiisteleviä filosofisia koulukuntia, ja varmaan kiistelyyn liittyi
myös kirjoitusten paheksumista tai jopa kieltoja. Tuomittiinhan
Sokrateskin kuolemaan mielipiteidensä takia, vaikka hänellä ei
edes ollut kirjallista tuotantoa. En nyt lähde etsimään ja
luetteloimaan vanhoja kiellettyjä kirjoja, aihe on mediaseksikäs ja
siitä on kirjoitettukin useita kirjojakin. Pohdin kuitenkin aihetta
hieman.
Kirjan
kieltäminen perustuu sellaiseen ajatukseen, että kirjat ovat
tärkeitä. Ne voivat vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, arvoihin tai
jopa käytökseen. Tämähän on oikeastaan erittäin hyvä asia.
Kirjallisuudella todella on merkitystä, se on tärkeää. Voisimme
ajatella, että tällainen tilanne on vallinnut useimmissa maissa
aina 2000-luvun toiselle vuosikymmenille. Sen jälkeen digitaalinen
media ja internet ovat kasvavassa määrin marginalisoineet
kirjallisuutta. Nykyään kirjojen kieltäminen ei enää ole kauhean
hyvä asia. Kirjojen voimaan ei enää uskota – ja kirjojen
kieltäminen ei muutenkaan ole nykyaikaan sopiva toimenpide. Se on
suorastaan sopimatonta.
Toinen
kirjojen kieltämiseen vaikuttava asia on yhteiskuntien
autoritäärisyys. Useimmissa menestyneissä valtioissa on vallalla
demokratia. Auktoriteettiin on vaikea vedota, koska liberaali
poliittinen järjestelmä jakaa vastuuta ja valtaa laajalle alalle,
kieltämiselle on vaikea löytää konsensusta. Mutta on myös
autoritäärisiä hallintoja, maalliset diktatuurit ja uskonnolliset
diktatuurit ovat taipuvia ja jopa innokkaita kieltämään myös
kirjoja. Näin tapahtuu tänäkin päivänä, tarvitsee vain seurata
uutisia. Kirjojen kieltämistä voi tapahtua myös demokraattisina
pidetyissä maissa. Siihen tarvitaan silloin vahva autoritäärinen
yhteisö.
Yhdysvalloissa on mahdotonta kieltää kirjojen
lukemista tai julkaisemista, se loukkaisi yksilön vapauksia. Mutta
uskonnolliset konservatiivit ovat löytäneet porsaanreiän, kirjat
voidaan kieltää ainakin valtion ylläpitämissä kouluissa. Tämä
ei loukkaa yksilönvapautta, koska kenenkään ei ole ”pakko”
käydä valtion koulua. Usein kiellot koskevat myös kirjastoja.
Kielletyiksi ovat joutuneet muun muassa Darwin, Mark Twain, Jules
Verne, useat biologian oppikirjat, ja ylipäätään kirjat, joissa
on liberaalia sisältöä tai tieteellistä sisältöä tietyistä
luonnontieteen tai fysiikan teemoista. Listoja kielletyistä ja poistetuista
kirjoista löytyy internetistä. Ne ovat tyrmistyttäviä,
kiellettyjä kirjoja on tuhansittain, ja juuri nyt listat kasvavat
kiihtyvällä vauhdilla.
Toisaalta kirjojen ostamista ei voida
kieltää. Listojen ylläpitäjät tarjoavat myös
verkkokirjakauppojen sivustoja ja kehottavat tilaamaan kielletyt
kirjat niiden kautta. Vanhastaan kieltojen syynä on ollut myös
seksuaalinen aineisto. Monen kirjan kohdalla on tosin todettu, että
Raamatussa on enemmän tällaista materiaalia. Kiellon syy on outo
myös Yhdysvalloissa, missä pornografisen materiaalin tarjonta on
ylenpalttista. Nykyisin seksiä paljon vaarallisempaa on neutraali
tieto ihmisen seksuaalisuudesta ja sen moninaisuudesta.
Palataan
hieman takaisin, Eurooppaan ennen Ranskan vallankumousta. Kirjojen
kiellon edellytyksenä on autoritäärinen kontrolli, ja kristillinen
kirkko on pitänyt yllä henkistä ylivaltaa yli tuhat vuotta, toki
tehostaen sitä maallisen hallinnon väkivallalla. Aiemmin kiistat
ovat olleet uskonkiistoja. Vanhoja kirjoituksia on koottu
hyväksyttyjen tekstien kokoelmiin, kaanoneihin. Ulkopuolelle jää
joukko arveluttavia tekstejä, niitä sanotaan joskus apokryfisiksi.
Nimi tarkoittaa oikeasti kätkettyä. On ajateltu, että jotkut
kirjat ovat kyllä uskonnollisesti tärkeitä, mutta sen verran
kuohuttavia, että niiden lukeminen on ollut sallittua vain
vihityille papeille. Siksi kirjoja on säilytetty lukituissa tiloissa
temppeleissä. En tiedä, onko tällaista käytäntöä oikeasti
ollut. Eräs tunnettu apokryfinen kokoelma on Musta raamattu. Sitä
on kyllä vapaasti saatavissa, vaikka ei kirkoista.
Katolisen
kirkon kuuluisa kiellettyjen kirjojen luettelo, eli Index (librorum
prohibitorum) sai alkunsa vuonna 1529. Sitä ylläpidettiin aina
vuoteen 1948, jolloin siinä oli noin 4000 kirjaa, joukossa suuri
määrä hyvinkin tunnettuja teoksia. Luettelon merkitys
velvoittavana tai lainomaisena ohjeena poistettiin vuonna 1966, mutta
kirkko säilytti moraalisen velvoitteen kontrolloida kirjallisuutta
omassa piirissään. Kirkolla oli toki käytössään myös oma
ajatuspoliisi eli inkvisitio. Sen toiminta alkoi paavin bullan eli
määräyksen perusteella jo vuonna 1184 ja uudelleen 1231. Uudella
ajalla inkvisitio toimi vielä Espanjassa ja Italiassa 1800- luvun
alkupuolelle asti. Virallisesti inkvisitiota ei ole lakkautettu, vaan
sen toimintaa valvova virasto on jatkanut eri nimillä. Inkvisitio
suuntautui ennen kaikkea harhaoppien torjumiseen, eikä se suorastaan
vainonnut kirjallisuutta, ellei kyseessä ollut kerettiläiset
teokset. Toki inkvisitio kuulusteli Galileoa, ja määräsi hänen ja
Kopernikuksen kirjat tuhottaviksi.
Vaikka kirkko ei suorastaan
toiminut kirjallisuutta vastaan, oli kuitenkin eräs poikkeustapaus.
Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari Fredrik II (1194 –
1250) oli maallistunut ja tunnettu oppineisuudestaan. Väitettiin
että keisari tai hänen neuvonantajansa olisi kirjoittanut
voimakkaasti uskontojen vastaisen kirjan De tribus impostoribus
(kolme petkuttajaa), eli Mooses, Jeesus ja Muhammed. Inkvisitio etsi
kirjaa vuosisatojen ajan hävittääkseen sen kappaleet ja
tuhotakseen levittäjät. Ehkä kirjaa ei koskaan ole ollutkaan.
1600-luvun lopussa ilmaantui saman niminen käsikirjoitus radikaalin
filosofin Spinozan nimissä, oikeaa kirjoittajaa ei tiedetä. Mutta
aika oli jo muuttunut.
Inkvisitio ei tutkinut noituutta,
satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta, se oli jopa pariinkin
kertaan kiellettyä. Noituutta ei pidetty vakavana harhaoppina, vaan
pikemminkin taikauskona. Sen sijaan protestantit ottivat asiakseen
noitavainot. Inkvisiittori Heinrich Kramerin vuonna 1486 julkaisema
Noitavasara (Malleus maleficarum) muodostuikin todelliseksi
noitavainojen yllyttäjäksi ja käsikirjaksi. Joten siitä
päästäänkin haitallisiin kirjoihin. Kramerin kirjan voi ajatella
vaatineen tuhansia ihmishenkiä.
Kirjaa voi pitää
haitallisena, jos se yllyttää ja motivoi vainoihin ja murhiin.
Kirjan haitallisuuden arviointiin ei tarvita autoritääristä
hallintoa tai diktaattoria. Se voidaan tehdä, ja se pitäisikin
tehdä harkinnan ja yleisten moraalisten periaatteiden avulla.
Noitavasara on epäilemättä haitallinen kirja, mutta pelkkä ilkeä teksti ei tee siitä haitallista. Kirjalla pitää myös olla vahva linkki laajasti hyväksyttyyn kultturiseen institutioon tai rakenteeseen. Tässä tapauksessa se oli linkitetty katoliseen kirkkoon. Ja ihmiset todella uskoivat yleisesti, että kirja oli osa kirkon ohjeistusta ja käytäntöjä - vaikka sillä ei ollut mitään virallista asemaa.
Saman tapainen haitallinen kirja on Hitlerin Mein Kampf. Kirjoittaja olisi voinut olla joku yksittäinen sekopää, ja tuskin mitään pahaa olisi tapatunut. Mutta sitten Hitler nousi Saksan diktaattoriksi. Hän sai seuraajiksen miljoonia ihmisiä, jotka vannoivat hänen nimeensä. Noitavasara ja Mein Kampf ovat siksi todistetusti haitallisia kirjoja.
Mutta sitten tullaan jo
harmaalle alueelle. Ovatko de Sade ja Nietzche kirjoittaneet
haitallisia kirjoja? Nyt voisi perusteeksi tulla yleinen moraalin
yleisluontoinen horjuttaminen. Ja voisi myös kysyä, onko tässä
tapauksessa pikemminkin kyse tietynlaisesta ihmiskuvasta. Onko
ihminen perusluonteeltaan saman lainen kuin herra Jekyll, R. L. Stevensonin kirjassa Tohtori
Jekyll ja Mr. Hyde (1886). Siinä Jekyll on keksinyt seerumin, joka
poistaa moraaliset estot. Ilmeisesti pahuus ja huono käytös ovat
jotain vastustamattoman ihanaa, ja kun estot poistetaan, ihminen
rientää juoksujalkaa irrottelemaan ja toteuttamaan alhaisia
vaistojaan. Vain rangaistuksen pelko ja usein häilyvä moraali
pitävät meitä aisoissa.
Ei, en oikein pidä tätä ihmiskuvaa
oikeana, eikä sitä tee myöskään moderni psykologia. Entä jos kirjan kieltämisen syy onkin siinä kuvatut ihan vain luonnolliset seksihalut. Varoittava
moraaliton kirja oli aikanaan D. H. Lawrencen romaani Lady
Chatterleyn rakastaja (1928). No herttanen sentään, kirjahan on
viehättävä. En näe siinä mitään pahuutta.
Vielä jää
jäljelle poliittisesti epäilyttävät kirjat. Marxin pääoma,
Leninin ja Engelsin kootut, Maon punainen kirja tai Ayn Randin
”objektivismi”. Mitä niihin nyt sanoisi. Tuskinpa ne saavat
satunnaista lukijaa kiihottumaan poliittisesti ja ryntäämään
barrikadeilla. Tosiuskovaiset voivat toki niihin viehättyä. Mutta
miten näitä nyt kontrolloisi?
Ja nyt tunnustan, että olen
ohittanut islaminuskoisten tai muunuskoisten tai ei-eurooppalaisten
pahat kirjat. Kaikkea ei voi saada!